6 Rahsia Al-Quran & Hadis untuk murah rezeki


Al Quran dan Hadis serba lengkap dengan cara-cara untuk menarik rezeki. Mungkin kita sudah sedia maklum 6 perkara di bawah, kali ini kita fahami dan jiwai ayat-ayat al Quran dan juga Hadisnya…

  1. TAWAKAL
    “Seandainya kamu benar-benar bertawakal kepada Allah, nescaya kamu diberi rezeki, sebagaimana burung mendapat rezeki, dia pergi di pagi hari dengan perut kosong dan pulang di petang hari dengan perut yang kenyang.” (HR at-Tirmizi di dalam Sunan at-Tirmizi, bilangan: 2344)

  2. MENDIRIKAN RUMAH 
    “Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui.” (An-Nuur 24:32)

  3. BERDOARasulullah sering berdoa selepas solat subuh, “Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepada-Mu ilmu yang bermanfaat, rezeki baik, dan amal yang diterima” (HR Ahmad dan Ibnu Majah)
  4. BERSYUKUR“Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: “Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras”. (Surah Ibrahim 14:7)
  5. JUJUR DAN ADIL DALAM BERNIAGA“Penjual dan pembeli diberi kesempatan berfikir selagi mereka belum berpisah. Sekiranya mereka jujur serta membuat penjelasan mengenai barang yang dijual belikan, mereka akan mendapat berkat dalam jual beli mereka. Sekiranya mereka menipu dan merahsiakan mengenai apa-apa yang harus diterangkan tentang barang yang dijual belikan akan terhapus keberkatannya.” (HR Hadis Hakim bin Hizam r.a)
  6. CAHAYA MATADan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana takutkan kepapaan; Kamilah yang memberi rezeki kepada mereka dan kepada kamu. Sesungguhnya perbuatan membunuh mereka adalah satu kesalahan yang besar. (Al-Israa’ 17:31)
Mudahan kita dapat amalkan bersama…
banner
Previous Post
Next Post

0 komentar: